عوارض احتمالی جراحی بینی

عوارض احتمالی جراحی بینی یکی از موضوعاتی است که افراد متقاضی این عمل، حتما باید از آن اطلاعات کافی داشته باشند. هرچند که با انتخاب یک دکتر ماهر و حاذق میتوانید عوارض عمل بینی را کاهش دهید اما به هر حال عمل جراحی بینی عوارضی خواهد داشت.

عوارض عمل بینی

در ادامه به چند عارضه‌ی احتمالی جراحی بینی می پردازیم.

1. عفونت

یکی از عوارضی احتمالی جراحی بینی عفونت است. معمولا عفونت یکی از عوارض در بسیاری جراحی شناخته میشود که جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. علائمی که میتواند نشان دهنده‌ی وقوع عفونت در فرد باشد، شامل تب، تورم و قرمزی است.

2. خونریزی

خونریزی یکی دیگر از عوارض عمل بینی به حساب می آید. این مشکل ممکن است برای همه پیش نیاید. اما باید از آن آگاه بود تا در صورت وقوع بتوان آن را کاهش داد و یا به دکتر مراجعه کرد.

3. ماندن جای زخم

هرچند که جای زخم برای همچنین عملی طبیعی است اما اگر شدید باشد، میتواند زیبایی ظاهری را به خطر بیاندازد و جای نگرانی دارد. با انتخاب دکتر ماهر در این زمینه می توانید این عارضه را کاهش دهید.

4. مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی یکی از مهم ترین عوارض عمل بینی به حساب می آید. اکثر جراحی های زیبایی بینی با کوچکتر کردن آن به آن زیبایی می بخشند. این مورد اغلب به ضرر عملکرد بینی است. بینی کمی ضعیف تر میشود و ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود. از علائم مشکلات تنفسی واضحا میتوان به خروپف بیش از حد، ایجاد مشکلاتی در خواب و کاهش تحمل در انجام حرکات ورزشی اشاره کرد.

‌5. سوراخ شدن سپتوم بینی

سپتوم بینی شما دیواره ای است که راه هوایی چپ و راست را از هم جدا می کند. در موارد نادر، این دیواره ممکن است در حین جراحی بینی سوراخ شده و باعث ایجاد صدای سوت هنگام تنفس، ترشحات خونی، پوسته پوسته شدن، مشکلات تنفسی، ناراحتی و به طور بالقوه مشکلاتی در ظاهر بینی با گذشت زمان شود. با انتخاب جراح مناسب میتوانید از این عارضه به طور موثر جلوگیری کنید.

6. تورم

تورم یکی از عوارض کاملا طبیعی در طی روند بهبود عمل بینی است. با این حال اگر این تورم بیش از اندازه باشد و مدت زمان طولانی باقی بماند میتواند منجر به مشکلاتی شود و همچنین سرعت بهبود را کاهش دهد.

7. عوارض بیهوشی

از آنجا که اکثر عمل های بینی با بیهوشی صورت می گیرند، عوارض مواد بیهوشی نیز به طور موقت میتواند فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این عوارض مرتبط به مواد بیهوشی میتواند شامل واکنش های آلرژیک، حالت تهوع و استفراغ باشد.

8. بی حسی

بی حسی بینی و نواحی اطراف بینی میتواند یکی دیگر از عوارض عمل بینی باشد. در حالی که اکثرا این عارضه موقتی و کوتاه مدت است اما اگر طولانی شد، بهتر است این مورد را با دکتر خود در میان بگذارید.

چگونه عوارض جراحی بینی را کاهش دهیم؟

هرچند که عمل بینی عوارضی دارد اما با رعایت برخی نکات که در ادامه به آن می پردازیم، میتوانید آنها را کاهش دهید.

1. یک جراح مجرب و متخصص در این زمینه را انتخاب کنید

تمامی عمل های زیبایی حاوی برخی عوارض میشوند اما با انتخاب یک جراح متخصص میتوان تا حد خوبی از برخی عوارض خطرناک جلوگیری کرد. دکتر وهاب آسترکی متخصص عمل های زیبایی صورت و بدن میتواند یک انتخاب خیلی خوب در این زمینه باشد.

2. دستورالعمل های قبل و بعد جراحی را رعایت کنید

پزشک شما پیش از انجام عمل علاوه بر اطلاع دادن راجع به عوارض عمل بینی، به شما توصیه هایی میکند که با انجام دادن آنها پیش و پس از عمل میتوانید آن عوارض را کاهش دهید.

3. از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید

پس از جراحی بینی، مهم است که از انجام فعالیت‌های شدیدی که می‌تواند فشار خون یا ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد اجتناب کنید، زیرا این امر می‌تواند خطر خونریزی و سایر عوارض را افزایش دهد. جراح شما دستورالعمل های خاصی را برای فعالیت بدنی در طول دوره بهبودی ارائه می دهد.

4. از سیگار استفاده نکنید

استعمال دخانیات می تواند مانع از بهبودی بیمار شود و خطر عوارض حین جراحی را افزایش دهد. نیکوتین رگ های خونی را منقبض می کند که می تواند جریان خون را در ناحیه جراحی کاهش دهد و در نتیجه روند بهبودی را مختل کند. معمولاً به بیمارانی که سیگار می‌کشند توصیه می‌شود که برای مدت طولانی قبل و بعد از عمل خود را ترک کنند.

5. در تمام قرارهای بعدی شرکت کنید

پس از جراحی بینی، باید در چندین نوبت بعدی با جراح خو ملاقات داشته باشید تا پیشرفت را بررسی کند و همچنین شما از بهبودی مناسب اطمینان حاصل کنید. این قرارهای ملاقات برای تشخیص و رسیدگی به هر گونه عوارض احتمالی در مراحل اولیه، قبل از اینکه جدی تر شوند، حیاتی هستند.

آیا عارضه های بعد از جراحی بینی ماندگار است؟

برخی عوارض بعد از جراحی بینی میتواند در صورت عدم پیگیری و رسیدگی به موقع دائمی و ماندگار شوند. این موارد ممکن است شامل عدم تقارن، اصلاح ناقص شکل بینی و نکروز پوست باشد. این عوارض نادر هستند اما می توانند به دلیل عوامل مختلفی مانند خطای جراح یا عفونت رخ دهند.

همچنین مقداری کبودی و تورم معمولاً پس از جراحی بینی رخ می دهد. تورم و تغییر رنگ پوست اگرچه غیر معمول است، اما ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند و در موارد نادر ممکن است دائمی باشد.

کدام عوارض عمل بینی باید پیگیری شوند؟

پس از جراحی بینی، مهم است که هر گونه علائمی از عوارض را تحت نظر داشته باشید و در صورت ادامه دار بودن آن بلافاصله به جراح خود گزارش دهید. برخی از عوارضی که باید پیگیری شوند:

• خونریزی یا تورم زیاد
  • مشکلات تنفسی
  • بی حسی که بیش از چند هفته ادامه دارد
  • هر گونه علائم غیر معمول یا نگران کننده

نتیجه گیری

در نتیجه، در عمل بینی مانند هر روش جراحی دیگر، خطرات و عوارض بالقوه ای وجود دارد که باید قبل از انجام جراحی در نظر گرفته شود. با انتخاب یک جراح مجرب، پیروی از تمام دستورالعمل های قبل و بعد از عمل و نظارت بر هرگونه نشانه ای از عوارض، می توانید خطر عوارض را کاهش دهید و از نتیجه موفقیت آمیز اطمینان حاصل کنید. دکتر آسترکی با تخصص خود در جراحی پلاستیک و زیبایی می تواند شما را در کل فرآیند راهنمایی کند و مراقبت های شخصی را برای رفع نیازها و اهداف فردی شما ارائه دهد. با رعایت دستورات قبل و بعد از عمل وی و شرکت در تمامی نوبت های بعدی می توانید خطر عوارض را کاهش داده و به نتایج مطلوب از جراحی بینی خود برسید.