ژنیکوماستی

آیا من کاندید مناسبی برای جراحی ژنیکوماستی هستم ؟

منظور از ژنیکوماستی ( Gynecomastia ) یا بزرگ شدن پستان مردانه ، رشد غیر طبیعی غدد پستانی در مردان می باشد. این عارضه ، اغلب به علت بروز اختلالات هورمون های جنسی رخ می دهد ؛ زمانی که نسبت هورمون استروژن ( هورمون زنانه ) به تسترون ( هورمون مردانه ) افزایش یابد.

از دیگر دلایل بروز آن باید به عواملی همانند مصرف برخی از داروها ، افزایش وزن ، مصرف الکل ، بیماری تیروئید ، نارسایی کبد ، کلیه و غیره اشاره کنیم.

معمولا ضخامت بافت طبیعی پستان در مردان ، کمتر از 2.5 الی 3 سانتی متر می باشد ، اما در حالت ژنيکوماستي ، بافت غدد پستان بزرگ تر می شود ؛ بزرگی پستان ، در آن ها می تواند در یک سمت یا در هر دو سمت ( به میزان یکسان یا متفاوت ) ایجاد گردد.

ژنیکوماستی

چه چیزی باعث ژنیکوماستی می شود ؟

ژنیکوماستی اغلب یک موقعیت خوش خیم ( غیر سرطانی ) است. این با علل مختلف تغییرات هورمونی ارتباط دارد. در بسیاری از موارد ، علت ، ناشناخته است.

ژنیکوماستی اغلب در اثر تغییرات در سطوح هورمون زنانه ( استروژن ) و هورمون مردانه ( تستسترون ) اتفاق می افتد ، ولی می تواند در اثر عوامل دیگر نیز رخ دهد.

ژنیکوماستی گاهی عارضه جانبی برخی داروهای خاص از قبیل داروهای ضد افسردگی ، آنتی بیوتیک ها ، شیمی درمانی ، داروهای سرطان پروستات ، داروهای زخم معده یا داروهای قلبی عروقی می باشد. برخی مواد مخدر ؛ از قبیل استروئیدهای آنابولیک ، هروئین ، یا ماریجوانا نیز می تواند باعث بروز ژنیکوماستی شود.

علائم ژنيکوماستي

از علائم بروز اختلال ژنيکوماستي ، باید به مواردی همچون تورم غیر طبیعی پستان ، احساس درد در آن ناحیه ، حساسیت نسبت به تماس فیزیکی و از این قبیل موارد اشاره کنیم.

تشخیص ژنیکوماستی

در زمان مراجعه به فوق تخصص پلاستیک ، در ابتدا معاینات مورد نیاز انجام شده و در صورتی که بافت پستان ، بیش از اندازه معمول باشد ؛ انجام تصویر برداری همانند ماموگرافی و سونوگرافی توصیه می گردد و در نهایت پزشک ، یکی از بهترین روش های درمانی را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کند.

پزشک سابقه سلامت گذشته و تاریخچه دارویی شما را دریافت کرده و یک آزمایش فیزیکی را انجام می دهد.

برای پیشگیری از بیماری ها و موقعیت های دیگر ، تست های زیر بر روی شما انجام می شود :

1. تست خون ، شامل تست عملکرد کبد و مطالعات هورمونی
  2. تست ادرار
  3. دوز پایین اشعه X از پستان ( ماموگرام )
  4. نمونه برداری کوچک از بافت پستان ( بیوپسی ) جهت کنترل سلول های سرطانی

در برخی موارد گرفتن تست برای تشخیص موقعیت ، مورد نیاز نمی باشد.

پزشک به شما توصیه می کند تا به یک متخصص هورمون ها و چگونگی تاثیر آن ها بر روی اندام ها مراجعه کنید.

درمان ژنيکوماستي

به منظور درمان این عارضه ، دو روش وجود دارد که عبارت است از : لیپوساکشن ، جراحی.

طبق تحقیقات صورت گرفته ، بسیاری از بیماران از انجام جراحی به منظور درمان ژنیکوماستی ، رضایت داشته و نتایج مطلوبی را نیز دریافت کرده اند.

آیا ژنیکوماستی می تواند زمینه ساز سرطان باشد ؟

خیر ، عارضه ژنيکوماستي نمی تواند علت بروز این بیماری باشد ، اما امکان اینکه نتیجه آن باشد ، وجود دارد ؛ لازم به ذکر است امکان بروز ژنيکوماستي در اثر ابتلا به بیماری هایی همانند سرطان ریه ، بیضه و غیره وجود دارد.

هزینه عمل جراحی ژنیکوماستی

اطلاع از هزینه جراحی ژنیکوماستی ، نیازمند مراجعه به بهترین جراح ژنیکوماستی بوده و پس از انجام معاینات مورد نیاز مشخص می گردد.

خلاصه

ژنیکوماستی ، موقعیتی است که در آن ، بافت پستان در مردان یا پسران ، بیش از حد ، رشد کرده و بزرگ می شود. پستان ها گاهی به صورت غیر یکنواخت رشد می کنند.

ژنیکوماستی ، اغلب زمانی رخ می دهد که پسر در دوران نوجوانی یا قبل از آن ، در معرض تغییرات هورمونی دوره بلوغ قرار گیرد. ولی این می تواند در نوزادان یا مردان مسن نیز رخ دهد.

یازده + سه =